مالیات بر ارث باغ

مالیات بر ارث باغ

مالیات بر ارث باغ
مالیات بر ارث باغ

مالیات بر ارث باغ و سایر زمین‌های کشاورزی مالیاتی است که پس از فوت متوفی از وراث وی اخذ می‌شود. به طور کلی باغ‌ها مشمول انواع مختلف مالیات از قبیل مالیات بر درآمد، مالیات نقل و انتقال و … هستند. به عنوان مثال درآمد حاصل از فروش میوه‌های یک باغ مشمول مالیات می‌شود. اما مالیاتی که ورثه با آن مواجه هستند صرفاً مالیات مربوط به ارث است. میزان مالیات بر ارث باغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. سال فوت متوفی یکی از عوامل است. قانون ارث زمین کشاورزی و باغ در سال 95 دچار تغییر شد. بنابراین متوفای بعد از 95 مشمول قانون جدید و متوفای قبل از 95 مشمول قانون قدیم می‌شود. نرخ‌های قانون جدید و قدیم متفاوت است.

انحصار وراثت بیمه تأمین اجتماعی

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ مالیات، طبقه وراث است. نرخ مالیاتی که پدر، مادر، زن، شوهر و نوه (وراث طبقه اول) پرداخت می‌کنند از اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها (وراث طبقه دوم) کمتر است. همچنین عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها (وراث طبقه سوم) نسبت به دو گروه قبل نرخ مالیات بالاتری خواهند داشت.

مالیات بر ارث زمین زراعی و باغ چقدر است

مالیات بر ارث باغ اعم از باغ میوه، باغ گل و … برای ورثه طبقه اول 7.5% ارزش معاملاتی می‌باشد. نرخ مربوط به ورثه طبقه دوم 15% ارزش معاملاتی، و برای طبقه سوم 30% ارزش معاملاتی می‌باشد. در خصوص انواع زمین‌های کشاورزی و زمین بایر نیز نرخ‌ها همین میزان می‌باشد. البته نرخ‌های فوق مربوط به قانون جدید است. نرخ مالیات مشمولین قانون قدیم بر اساس ارزش باغ تعیین می‌شود. به طوری که با افزایش ارزش باغ نرخ مالیات آن نیز افزایش پیدا می‌کند. نحوه محاسبه در قانون قدیم به شرح زیر است:

بیشتر بدانید >> >>  مالیات بر ارث مرکز تهران
میزان ارزش باغ (تومان)طبقه اولطبقه دومطبقه سوم
باغ تا ارزش 5 میلیون5%15%35%
باغ تا ارزش 20 میلیون15%25%45%
باغ تا ارزش 50 میلیون25%35%55%
مازاد 50 میلیون35%45%65%

نحوه محاسبه قیمت در مالیات بر ارث اراضی کشاورزی

همانطور که اشاره کردیم در خصوص باغ و اراضی کشاورزی تعیین قیمت بر اساس ارزش معاملاتی می‌باشد. ارزش معاملاتی در قالب یک دفترچه توسط کمیسیون تقویم املاک به صورت سالانه منتشر می‌شود. در دفترچه ارزش معاملاتی قیمت هر متر زمین باغ در مناطق مختلف کشور مشخص می‌شود. البته قیمت‌های مندرج در این دفترچه از قیمت واقعی باغ بسیار کمتر است. و این نکته به نفع وراث تمام می‌شود. زیرا قیمت کمتر برای باغ به منزله مالیات کمتر است.

معافیت‌های مالیاتی در قانون ارث زمین کشاورزی

در قانون جدید معافیتی برای مالیات بر ارث باغ و اراضی کشاورزی لحاظ نشده است. در خصوص مشمولین قانون قدیم نیز وضعیت مشابه است. اما مشمولین قانون قدیم به ازای هر یک از وراث تا مبلغ 30 میلیون ریال از سهم‌الارث معاف از پرداخت مالیات هستند. برای ورثه زیر 20 سال یا معلول و محجور این مبلغ به 50 میلیون ریال افزایش می‌یابد.

مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی

پس از پرداخت مالیات ارث در صورتی که وراث قصد فروش باغ یا زمین زراعی خود را داشته باشند، باید مالیات نقل و انتقال نیز بپردازد. بر اساس ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم نرخ مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی معادل 5% می‌باشد. البته توجه داشته باشید که مالیات نقل و انتقال نیز به ماخذ ارزش معاملاتی محاسبه می‌شود.

بیشتر بدانید >> >>  مالیات بر ارث کجا پرداخت می‌شود

اداره مالیاتی مربوط به باغ و اراضی کشاورزی

در خصوص باغ، انواع زمین‌های کشاورزی و زمین‌های بایر، اداره مالیاتی صلاحیت‌دار، اداره مالیاتی آخرین محل اقامت متوفی می‌باشد.

برخی سوالات شما

مالیات بر ارث باغ چقدر است؟

مالیات بر ارث باغ اعم از باغ میوه، باغ گل و … برای ورثه طبقه اول 7.5% ارزش معاملاتی می‌باشد. نرخ مربوط به ورثه طبقه دوم 15% ارزش معاملاتی، و برای طبقه سوم 30% ارزش معاملاتی می‌باشد.

نحوه محاسبه قیمت در مالیات بر ارث باغ و اراضی کشاورزی چگونه است؟

در خصوص باغ و اراضی کشاورزی تعیین قیمت بر اساس ارزش معاملاتی می‌باشد. ارزش معاملاتی در قالب یک دفترچه توسط کمیسیون تقویم املاک به صورت سالانه منتشر می‌شود. در دفترچه ارزش معاملاتی قیمت هر متر زمین باغ در مناطق مختلف کشور مشخص می‌شود. البته قیمت‌های مندرج در این دفترچه از قیمت واقعی باغ بسیار کمتر است. و این نکته به نفع وراث تمام می‌شود. زیرا قیمت کمتر برای باغ به منزله مالیات کمتر است.

معافیت‌های مالیاتی در قانون ارث زمین کشاورزی کدامند؟

در قانون جدید معافیتی برای مالیات بر ارث باغ و اراضی کشاورزی لحاظ نشده است. در خصوص مشمولین قانون قدیم نیز وضعیت مشابه است. اما مشمولین قانون قدیم به ازای هر یک از وراث تا مبلغ 30 میلیون ریال از سهم‌الارث معاف از پرداخت مالیات هستند. برای ورثه زیر 20 سال یا معلول و محجور این مبلغ به 50 میلیون ریال افزایش می‌یابد.

5 Comments

  1. ف گفت:

    با سلام و تشکر از شما در مواردی که ما ترکه متوفی مشخص نیست چگونه میشود انحصار وراثت گرفت و ماترک را مشخص کردچون نیاز به رسید مالیاتی هست

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم خدمتتون یه زمین مادری از مادر مرحوم به جا مونده به متراژ 4000 متر تعداد فرزندان سه نفرند زمین در منطقه سنگر گیلان واقع شده و مزروعی است حال وراث میخواهند انحصار وراثت انجام دهند و همگی هم کارمندند و استطاعت مالی ندارند چقدر باید مالیات بر ارث این زمین پرداخت شود متوفی هم در سال 77 به رحمت خدا رفتند آیا راهکاری در رابطه با مالیات زمین وجود دارد که کمترین مالیات به آن تعلق گیرد. ممنون

  3. ناشناس گفت:

    سلام پیرو سوال بالا در قانون آمده اگر وراث 6 ماه بعد از فوت متوفی نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث اقدام ننمایند مشمول 10% جریمه نسبت به کل مالیات بر ارث تعیین شده ماترک میشوند آیا این درست است یا خیر و اگر درست است وراثی که نسبت به اموال متوفی بی اطلاع بوده اند و هنوز ارث متوفی نیز تعیین و تکلیف نگردیده بود نیز مشمول این قانون خواهند شد ، لطفا توضیح فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *