مالیات بر ارث شهدا

مالیات بر ارث شهدا

مالیات بر ارث شهدا
مالیات بر ارث شهدا

مطابق ماده 25 قانون مالیات‌های مستقیم، وراث طبقه اول و دوم شهدای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند. در خصوص معافیت مالیات بر ارث شهدا باید دقت داشته باشید که فقط وراث طبقه اول و دوم شهید از معافیت مالیاتی بهره مند می‌گردند. ورثه طبقه سوم شهید مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد. به عنوان مثال در تقسیم ماترک شهدا، پدر، مادر، زن، شوهر، فرزندان و حتی نوادگان شهید مشمول معافیت می‌شوند. افراد مذکور وراث طبقه اول شهید می‌باشند. وراث طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها هستند. مطابق قانون این دسته نیز از معافیت برخوردار خواهند شد. اما عمو، عمه، دایی و خاله و اولاد آن‌ها که جزو ورثه طبقه سوم شهید هستند، مشمول معافیت از مالیات بر ارث نیستند. البته لازم به ذکر است که مادامی که حتی یک نفر از وراث هر طبقه در حیات باشند، به سایر طبقات ارث تعلق نمی‌گیرد.

انحصار وراثت المثنی

مالیات بر ارث پدر شهید

در مواردی از ما در خصوص معافیت مالیات بر ارث پدر شهید سؤال می‌شود. پدر شهید چنانچه در جایگاه وراث قرار باشد از ماترک شهید سهم ببرد، از پرداخت مالیات معاف است. اما ممکن است پدر شهید فوت کند. در شرایطی که متوفی پدر شهید باشد و وراث قصد تقسیم اموال پدر شهید را داشته باشند، معافیت مالیاتی مشمول حالشان نخواهد شد.

ذکر یک مثال

برای درک بهتر موضوع از یک مثال استفاده می‌کنیم. پس از شهادت یکی از اعضای خانواده، برادران شهید جزو وراث طبقه دوم محسوب می‌شوند. بنابراین در تقسیم ماترک شهید مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. اما فرض کنید پدر شهید در قید حیات باشد و از ماترک شهید سهم برده باشد. در این صورت پس از فوت پدر شهید، برای تقسیم ماترک وی، برادران شهید مشمول مالیات بر ارث خواهند شد. زیرا معافیت مالیاتی صرفاً برای تقسیم ارث و اموال خود شهید در نظر گرفته شده است.

بیشتر بدانید >> >>  چرا باید مشاوره ی مالیات بر ارث بگیریم

احراز شهادت

برای استفاده از معافیت مالیاتی شهدا، احراز شهادت منوط به تأیید بنیاد شهید انقلاب اسلامی و یا یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

مالیات بر ارث جانبازان

برای جانبازان انقلاب اسلامی نیز در برخی موارد معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه مالیات بر ارث جانبازان در سال 99 مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود. به عبارتی چه در شرایطی که شخص جانباز جزو وراث باشد و چه زمانی که خود متوفی جانباز باشد، معافیتی در خصوص مالیات بر ارث وجود ندارد. جانبازان و ایثارگران حق بزرگی به گردن مردم ایران دارند و امیدواریم در اصلاحیه‌های قانون در سال‌های آتی، طرح معافیت مالیات بر ارث جانبازان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

برخی سوالات شما

معافیت مالیات بر ارث شهدا چیست؟

مطابق ماده 25 قانون مالیات‌های مستقیم، وراث طبقه اول و دوم شهدای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند. در خصوص معافیت مالیات بر ارث شهدا باید دقت داشته باشید که فقط وراث طبقه اول و دوم شهید از معافیت مالیاتی بهره مند می‌گردند. ورثه طبقه سوم شهید مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد.

مالیات بر ارث پدر شهید چگونه محاسبه می‌شود؟

در مواردی از ما در خصوص معافیت مالیات بر ارث پدر شهید سؤال می‌شود. پدر شهید چنانچه در جایگاه وراث قرار باشد از ماترک شهید سهم ببرد، از پرداخت مالیات معاف است. اما ممکن است پدر شهید فوت کند. در شرایطی که متوفی پدر شهید باشد و وراث قصد تقسیم اموال پدر شهید را داشته باشند، معافیت مالیاتی مشمول حالشان نخواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث جانبازان چگونه است؟

برای جانبازان انقلاب اسلامی نیز در برخی موارد معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه مالیات بر ارث جانبازان در سال 99 مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود. به عبارتی چه در شرایطی که شخص جانباز جزو وراث باشد و چه زمانی که خود متوفی جانباز باشد، معافیتی در خصوص مالیات بر ارث وجود ندارد.

9 Comments

  1. سیاوش گفت:

    این چه قانونی است که عزیزترین کس آدم شهید میشه،از ارث محروم میشه چون قبل از پدر و مادرش شهید شده اونم در اوج جوانی،خودشو در برابر گلوله دشمن سپر کرده و جونش رو فدا کرده پاداشش هم محروم بودن از ارًث خانوادگی است.

  2. عظیم گفت:

    سلام: برادرم در سال60شهید شده وپدرم (پدر شهید)سال74 ومادرم(مادرَشهید)سال1400 فوت کرده اند ممنون می شوم راهنمایی کنید که اموال مادر (حسابهای بانکی)باتوجه به ماده 25 قانون مالیات های مستقیم مشمول مالیات برارث می شود.ضمنا در صورت دریافت مالیات برارث توسط اداره مالیاتی باید چکارکرد.با تشکر از زحمات وارائه پاسخ لازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *