قانون جدید مالیات بر ارث

قانون جدید مالیات بر ارث

قانون جدید مالیات بر ارث
قانون جدید مالیات بر ارث

بررسی جدیدترین قوانین مالیات بر ارث موضوعی هست که من قصد دارم در این نوشتار به آن بپردازم. همه قوانین به مرور زمان دچار تغییر می شوند. مالیات بر ارث هم در سال 95 دچار تغییرات بسیار زیادی شد. به طوری قانون قدیم و جدید، زمین تا آسمان با هم فرق دارند. اینجا همه این تغییرات را برای شما توضیح خواهم داد. بسیاری از وراث از من در مورد بخشنامه جدید مالیات بر ارث سوال می پرسند. اگر شما هم می خواهید از قانون مالیات بر ارث جدید آگاه شوید، این مقاله برای شما نوشته شده است پس با ما همراه باشید!

مالیات بر ارث ملک مسکونی

نحوه محاسبه مالیات بر ارث طبق قانون جدید

میزان مالیات در قانون جدید از 2 عامل تاثیر می پذیرد. نسبت ورثه با متوفی و نوع اموال و دارایی های مرحوم، عواملی هستند که نرخ مالیات را مشخص می کنند. هرچه نسبت شما به عنوان وارث با مرحوم نزدیک تر باشد، نرخ مالیات برای شما کمتر می شود و برعکس. یعنی هرچه نسبت فامیلی وارث با متوفی دورتر باشد، نرخ و درصد مالیات بیشتر می شود. ورثه در قانون به 3 طبقه تقسیم می شوند.

  • وراث طبقه اول: پدر، مادر، فرزند، زن، شوهر و نوه
  • وراث طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر و فرزندانشان
  • وراث طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن ها

قانون جدید برای هر یک از طبقات فوق یک نرخ مالیاتی تعیین کرده است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

جدول مالیات بر ارث جدید

جدول قانون جدید مالیات بر ارث برای هر نوع از اموال و دارایی ها یک درصد مالیاتی تعیین می کند که به شرح زیر است:

بیشتر بدانید >> >>  چگونه مالیات بر ارث را کاهش دهیم
نوع اموال و دارایی‌هاوراث طبقه اولوراث طبقه دوموراث طبقه سوم
سپرده‌های بانکی3%6%12%
سپرده مؤسسات مالی و اعتباری10%20%40%
ملک مسکونی7.5%15%30%
مغازه و املاک تجاری3%6%12%
اجناس موجود در مغازه10%20%40%
املاک اداری3%6%12%
خودرو2%4%8%
سهام بورسی0.75%1.5%3%
سهام غیر بورسی6%12%24%
باغ، ملک زراعی، اراضی بایر و …7.5%15%30%
اوراق مشارکت3%6%12%
حق امتیاز10%20%40%
صندوق امانات10%20%40%
سایر اموال و دارایی‌ها10%20%40%

باید خدمت شما عرض کنم که جدول بالا جدیدترین قانون مالیات بر ارث است که از سال 95 تا کنون بدون تغییر باقی مانده است.

معافیت های مالیات بر ارث در قانون جدید

مهم ترین بحث در مباحث مالیاتی، موضوع معافیت هاست. ماده 24 قانون مالیات های مستقیم معافیت ها را توضیح می دهد که البته من به طور کامل برای شما لیست کرده ام:

  • وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت
  • مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده و بیمه‌های اجتماعی
  • وجوه پرداختی توسط مؤسسات بیمه یا کارفرما
  • انواع بیمه‌های عمر و زندگی
  • خسارت فوت و دیه
  • اموالی که برای مؤسسات دولتی وقف گردد
  • اثاث البیت محل سکونت متوفی (اسباب و وسایل منزل متوفی)
  • هزینه‌های کفن و دفن
  • بدهی‌های متوفی

اما علاوه بر این مواردی که گفتم یک مورد معافیت ویژه هم مخصوص خانواده محترم شهدا وجود دارد که در ماده 25 قانون لحاظ شده است. بر اساس این ماده وراث طبقه اول و دوم شهدا به طور کامل از پرداخت مالیات بر ارث معاف هست. البته استفاده از معافیت این ماده نیاز به تایید شهادت توسط بنیاد شهید یا یکی از نیرو های مسلح دارد. باید توجه کنید که وراث طبقه سوم از این معافیت بهره مند نمی شوند. همچنین دقت داشته باشید که خانواده شهدا فقط و فقط بابت اموال و دارایی هایی که شهید به ارث رسیده مشمول معافیت می شوند. به عنوان مثال اگر پدر شهید فوت کند، بابت ماترک پدر شهید معافیتی برای وراث وجود نخواهد داشت.

بیشتر بدانید >> >>  طبقات وراث در مالیات بر ارث

مهلت پرداخت مالیات در قوانین جدید مالیات بر ارث

شما به عنوان ورثه به مدت یک سال از تاریخ فوت مرحوم فرصت دارید اظهارنامه خود را تکمیل کنید و به اداره تحویل دهید. البته در غیر این صورت هم جریمه ای در نظر گرفته نشده است اما امکان استفاده از بعضی معافیت ها را از دست خواهید داد. بنابراین درست است که جریمه نقدی وجود ندارد اما برای استفاده از بیشترین معافیت ها توصیه می کنم حتما در مهلت مقرر اظهارنامه خودتان را تحویل دهید. اما پس از تحویل اظهارنامه چقدر فرصت داریم مالیات را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات بر ارث قانون جدید محدودیت زمانی وجود ندارد و شما هر زمان که بخواهید املاک متوفی را بفروشید می توانید همان موقع مالیاتش را بپردازید. اما یک نکته مهم این است که به دلیل وجود تورم هرچه زمان می گذرد میزان مالیات شما هم زیاد تر می شود. اجازه دهید با یک مثال این موضوع را توضیح بدهم. مثلا فرض کنید که متوفی مغازه ای دارد که قیمت آن امروز 10 میلیارد تومان است. مالیات مغازه 3% است (برای وراث طبقه اول). بنابراین شما اگر امروز بخواهید مالیات را پرداخت کنید باید 300 میلیون تومان بدهید. اما اگر مالیات را پرداخت نکنید و سال بعد قیمت مغازه 20 میلیارد تومان بشود، آن وقت 3 درصد 20 میلیارد تومان می شود 600 میلیون تومان! یعنی بخاطر یک سال تاخیر مجبورید 300 میلیون تومان بیشتر مالیات پرداخت کنید.

بنابراین با وجود این که محدودیت قانونی بابت زمان پرداخت مالیات وجود ندارد اما توصیه می کنم شما در سریع ترین زمان ممکن آن را تسویه کنید و از شرش خلاص شوید. در غیر این صورت به دلیل شرایط تورمی موجود در کشور مجبور می شوید مالیات بیشتری بدهید.

بیشتر بدانید >> >>  چگونه گواهی مالیات بر ارث بگیریم ؟

برخی سوالات شما

نحوه محاسبه مالیات بر ارث در قانون جدید چگونه است؟

میزان مالیات در قانون جدید از 2 عامل تاثیر می پذیرد. نسبت ورثه با متوفی و نوع اموال و دارایی های مرحوم، عواملی هستند که نرخ مالیات را مشخص می کنند. هرچه نسبت شما به عنوان وارث با مرحوم نزدیک تر باشد، نرخ مالیات برای شما کمتر می شود و برعکس. یعنی هرچه نسبت فامیلی وارث با متوفی دورتر باشد، نرخ و درصد مالیات بیشتر می شود. در جدولی که داخل مقاله قرار داده ایم، درصد مالیات برای هر دسته از اموال مشخص شده است.

معافیت های مالیات بر ارث در قانون جدید کدامند؟

وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت
مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده و بیمه‌های اجتماعی
وجوه پرداختی توسط مؤسسات بیمه یا کارفرما
انواع بیمه‌های عمر و زندگی
خسارت فوت و دیه
اموالی که برای مؤسسات دولتی وقف گردد
اثاث البیت محل سکونت متوفی (اسباب و وسایل منزل متوفی)
هزینه‌های کفن و دفن
بدهی‌های متوفی

مهلت ارائه اظهارنامه چقدر است؟

شما به عنوان ورثه به مدت یک سال از تاریخ فوت مرحوم فرصت دارید اظهارنامه خود را تکمیل کنید و به اداره تحویل دهید. البته در غیر این صورت هم جریمه ای در نظر گرفته نشده است اما امکان استفاده از بعضی معافیت ها را از دست خواهید داد. بنابراین درست است که جریمه نقدی وجود ندارد اما برای استفاده از بیشترین معافیت ها توصیه می کنم حتما در مهلت مقرر اظهارنامه خودتان را تحویل دهید.

پس از تحویل اظهارنامه چقدر فرصت داریم مالیات را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات بر ارث قانون جدید محدودیت زمانی وجود ندارد و شما هر زمان که بخواهید املاک متوفی را بفروشید می توانید همان موقع مالیاتش را بپردازید. اما یک نکته مهم این است که به دلیل وجود تورم هرچه زمان می گذرد میزان مالیات شما هم زیاد تر می شود. بنابراین با وجود این که محدودیت قانونی بابت زمان پرداخت مالیات وجود ندارد اما توصیه می کنم شما در سریع ترین زمان ممکن آن را تسویه کنید و از شرش خلاص شوید. در غیر این صورت به دلیل شرایط تورمی موجود در کشور مجبور می شوید مالیات بیشتری بدهید.

4 Comments

  1. امیر گفت:

    باسلام واحترام
    اینکه میفرمایید شرایط تورمی در خصوص پرداخت مالیات بر ارث اثر دارد با کمال احترام صحیح نیست
    بدلیل اینکه تعیین و محاسبه مالیات بر ارث به ارزش حین الفوت (تاریخ فوت )است
    ماده ۲۶ قانون مربوط: درخصوص تسلیم اظهارنامه اشاره نموده که باتعیین ارزش روز زمان فوت ودررسیدگی هم به همین منوال می‌باشد اما فرمایش شما نسبت به تسلیم اظهارنامه به موقع کاملا صحیح است با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *