مالیات بر ارث ملک اداری

مالیات بر ارث ملک اداری

مالیات بر ارث ملک اداری

چنانچه ملک یا آپارتمان اداری در ماترک متوفی وجود داشته باشد، بخش بزرگی از مالیات بر ارث را به خود اختصاص می‌دهد. املاک اداری و به طور کلی دارایی‌های غیر منقول به دلیل قیمت بالایی که دارند، مالیات نسبتاً زیادی شامل حالشان می‌شود. البته مالیات بر ارث آپارتمان اداری از مغازه و املاک تجاری کمتر، و از ملک مسکونی بیشتر است. ملک اداری معمولاً توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین مواردی وراث صرفاً نسبت به سهم (دانگ) متوفی موظف به پرداخت مالیات هستند.

پیش از شرح مالیات بر ارث اداری، لازم است بدانید که قانون مالیات ارث در سال 95 دچار تغییر شد. بنابراین متوفای بعد از 95 مشمول نرخ قانون جدید می‌شود. همچنین چنانچه سال فوت متوفی قبل از 95 باشد، وراث باید مطابق نرخ قانون قدیم مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر ارث باغ

نحوه محاسبه مالیات بر ارث ملک اداری

ارزش آپارتمان‌های اداری شامل دو بخش ملکیت و امتیاز اداری است. منظور از ارزش ملکیت، ارزش زمین و بنای احداث شده می‌باشد. اما ارزش امتیاز اداری در واقع ارزش جواز شهرداری برای کاربری اداری ملک است. عاملی که باعث می‌شود یک آپارتمان اداری قیمت بالاتری نسبت به آپارتمان مسکونی داشته باشد همین امتیاز کاربری اداری می‌باشد. میزان مالیات بر ارث املاک اداری از مجموع مالیات ملکیت و مالیات امتیاز کاربری اداری بدست می‌آید.

بیشتر بدانید >> >>  فرم اظهارنامه مالیات بر ارث

میزان مالیات بر ارث ملکیت اداری

در جدول زیر نرخ مالیات برای ملکیت اداری در قانون جدید مشخص شده است.

ملکیت اداریورثه طبقه اولورثه طبقه دومورثه طبقه سوم
درصد مالیات بر ارث7.5% ارزش معاملاتی15% ارزش معاملاتی30% ارزش معاملاتی

در خصوص ارزش معاملاتی در بخش نحوه ارزش گذاری در ادامه مقاله توضیحات بیشتری بیان می‌کنیم. اما در مورد طبقه ورثه لازم است بدانید که وراث طبقه اول پدر، مادر، زن، شوهر، فرزند و نوه هستند. منظور از وراث طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها می‌باشد. وراث طبقه سوم نیز به نسبت‌های دورتر یعنی عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها گفته می‌شود.

میزان مالیات بر ارث امتیاز کاربری اداری

در جدول زیر درصد مالیات مربوط به امتیاز کاربری اداری در قانون جدید بیان شده است.

امتیاز کاربری اداریوراث طبقه اولوراث طبقه دوموراث طبقه سوم
درصد مالیات بر ارث3% ارزش واقعی6% ارزش واقعی12% ارزش واقعی

این که میزان مالیات امتیاز اداری بر اساس ارزش روز محاسبه می‌شود عامل بسیار مهمی است. در بخش ارزش‌گذاری به طور مبسوط به آن می‌پردازیم.

مالیات بر ارث مشمولین قانون قدیم

در قانون قدیم نرخ مالیات بر اساس میزان ارزش ملک اداری تعیین می‌شود. نحوه محاسبه میزان مالیات اداری در قانون قدیم به شرح جدول زیر می‌باشد.

ارزش ملک اداری (تومان)طبقه اولطبقه دومطبقه سوم
تا 5 میلیون تومان5%15%35%
تا 20 میلیون تومان نسبت به مازاد 5 میلیون تومان15%25%45%
تا 50 میلیون تومان نسبت به مازاد 20 میلیون تومان25%35%55%
نسبت به مازاد 50 میلیون تومان35%45%65%

معافیت‌های مالیات بر ارث املاک اداری

در قانون جدید مالیات‌های مستقیم معافیت مالیاتی شامل املاک اداری نمی‌باشد. برای مشمولین قانون قدیم نیز وضعیت مشابه است. اما در قانون قدیم به هر یک از ورثه تا مبلغ 3 میلیون تومان از کل سهم‌الارث، معافیت تعلق می‌گیرد. برای ورثه صغیر یا معلول یا محجور و یا سن زیر 20 سال، مبلغ معافیت 5 میلیون تومان است.

بیشتر بدانید >> >>  بهترین وکیل مالیات بر ارث

ارزش‌گذاری ملک اداری

شاید بتوان گفت مهم‌ترین عامل در تعیین میزان مالیات املاک اداری، نحوه ارزش‌گذاری املاک می‌باشد. همانطور که در جداول فوق ملاحظه نمودید، ارزش ملکیت اداری بر اساس ارزش معاملاتی تعیین می‌شود. ارزش معاملاتی قیمتی است که از طرف کمیسیون تقویم املاک برای مناطق مختلف تهران و شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود. قیمت‌های مندرج در دفترچه ارزش معاماتی از قیمت واقعی املاک اداری بسیار کمتر است. بنابراین مالیات ملکیت مبلغ زیادی نمی‌شود.

ارزش امتیاز کاربری اداری توسط کارشناس اداره امور مالیاتی و به نرخ روز تعیین می‌شود. با توجه به این که ارزش امتیاز اداری بر اساس قیمت واقعی مشخص می‌شود، مالیات مربوط به آن معمولاً مبلغ قابل توجهی می‌باشد.

برخی سوالات شما

مالیات بر ارث ملک اداری چقدر است؟

در قانون جدید نرخ مالیات بر ارث ملک و آپارتمان اداری 3% قیمت ملک می‌باشد. نرخ 3% برای ورثه طبقه اول است. وراث طبقه دوم 6% و وراث طبقه سوم 12% ارزش ملک اداری مالیات می‌پردازند.

 معافیت‌های مالیات بر ارث املاک اداری کدامند؟

در قانون جدید مالیات‌های مستقیم معافیت مالیاتی شامل املاک اداری نمی‌باشد. برای مشمولین قانون قدیم نیز وضعیت مشابه است. اما در قانون قدیم به هر یک از ورثه تا مبلغ 3 میلیون تومان از کل سهم‌الارث، معافیت تعلق می‌گیرد. برای ورثه صغیر یا معلول یا محجور و یا سن زیر 20 سال، مبلغ معافیت 5 میلیون تومان است.

درصد مالیات بر ارث امتیاز کاربری اداری چقدر است؟

برای ورثه طبقه اول 3%، و برای طبقه دوم و سوم به ترتیب 6% و 12% می‌باشد.

نحوه ارزش‌گذاری ملک اداری چگونه است؟

ارزش ملکیت اداری بر اساس ارزش معاملاتی تعیین می‌شود. ارزش معاملاتی قیمتی است که از طرف کمیسیون تقویم املاک برای مناطق مختلف تهران و شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود. قیمت‌های مندرج در دفترچه ارزش معاماتی از قیمت واقعی املاک اداری بسیار کمتر است. بنابراین مالیات ملکیت مبلغ زیادی نمی‌شود. اما ارزش امتیاز کاربری اداری توسط کارشناس اداره امور مالیاتی و به نرخ روز تعیین می‌شود. با توجه به این که ارزش امتیاز اداری بر اساس قیمت واقعی مشخص می‌شود، مالیات مربوط به آن معمولاً مبلغ قابل توجهی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *