مالیات بر ارث شهدا

مالیات بر ارث شهدا

مالیات بر ارث شهدا
مالیات بر ارث شهدا

مطابق ماده 25 قانون مالیات‌های مستقیم، وراث طبقه اول و دوم شهدای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند. در خصوص معافیت مالیات بر ارث شهدا باید دقت داشته باشید که فقط وراث طبقه اول و دوم شهید از معافیت مالیاتی بهره مند می‌گردند. ورثه طبقه سوم شهید مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد. به عنوان مثال در تقسیم ماترک شهدا، پدر، مادر، زن، شوهر، فرزندان و حتی نوادگان شهید مشمول معافیت می‌شوند. افراد مذکور وراث طبقه اول شهید می‌باشند. وراث طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها هستند. مطابق قانون این دسته نیز از معافیت برخوردار خواهند شد. اما عمو، عمه، دایی و خاله و اولاد آن‌ها که جزو ورثه طبقه سوم شهید هستند، مشمول معافیت از مالیات بر ارث نیستند. البته لازم به ذکر است که مادامی که حتی یک نفر از وراث هر طبقه در حیات باشند، به سایر طبقات ارث تعلق نمی‌گیرد.

انحصار وراثت المثنی

مالیات بر ارث پدر شهید

در مواردی از ما در خصوص معافیت مالیات بر ارث پدر شهید سؤال می‌شود. پدر شهید چنانچه در جایگاه وراث قرار باشد از ماترک شهید سهم ببرد، از پرداخت مالیات معاف است. اما ممکن است پدر شهید فوت کند. در شرایطی که متوفی پدر شهید باشد و وراث قصد تقسیم اموال پدر شهید را داشته باشند، معافیت مالیاتی مشمول حالشان نخواهد شد.

ذکر یک مثال

برای درک بهتر موضوع از یک مثال استفاده می‌کنیم. پس از شهادت یکی از اعضای خانواده، برادران شهید جزو وراث طبقه دوم محسوب می‌شوند. بنابراین در تقسیم ماترک شهید مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. اما فرض کنید پدر شهید در قید حیات باشد و از ماترک شهید سهم برده باشد. در این صورت پس از فوت پدر شهید، برای تقسیم ماترک وی، برادران شهید مشمول مالیات بر ارث خواهند شد. زیرا معافیت مالیاتی صرفاً برای تقسیم ارث و اموال خود شهید در نظر گرفته شده است.

بیشتر بدانید >> >>  مالیات بر ارث حق سرقفلی

احراز شهادت

برای استفاده از معافیت مالیاتی شهدا، احراز شهادت منوط به تأیید بنیاد شهید انقلاب اسلامی و یا یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

مالیات بر ارث جانبازان

برای جانبازان انقلاب اسلامی نیز در برخی موارد معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه مالیات بر ارث جانبازان در سال 99 مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود. به عبارتی چه در شرایطی که شخص جانباز جزو وراث باشد و چه زمانی که خود متوفی جانباز باشد، معافیتی در خصوص مالیات بر ارث وجود ندارد. جانبازان و ایثارگران حق بزرگی به گردن مردم ایران دارند و امیدواریم در اصلاحیه‌های قانون در سال‌های آتی، طرح معافیت مالیات بر ارث جانبازان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

برخی سوالات شما

معافیت مالیات بر ارث شهدا چیست؟

مطابق ماده 25 قانون مالیات‌های مستقیم، وراث طبقه اول و دوم شهدای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند. در خصوص معافیت مالیات بر ارث شهدا باید دقت داشته باشید که فقط وراث طبقه اول و دوم شهید از معافیت مالیاتی بهره مند می‌گردند. ورثه طبقه سوم شهید مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد.

مالیات بر ارث پدر شهید چگونه محاسبه می‌شود؟

در مواردی از ما در خصوص معافیت مالیات بر ارث پدر شهید سؤال می‌شود. پدر شهید چنانچه در جایگاه وراث قرار باشد از ماترک شهید سهم ببرد، از پرداخت مالیات معاف است. اما ممکن است پدر شهید فوت کند. در شرایطی که متوفی پدر شهید باشد و وراث قصد تقسیم اموال پدر شهید را داشته باشند، معافیت مالیاتی مشمول حالشان نخواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث جانبازان چگونه است؟

برای جانبازان انقلاب اسلامی نیز در برخی موارد معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه مالیات بر ارث جانبازان در سال 99 مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود. به عبارتی چه در شرایطی که شخص جانباز جزو وراث باشد و چه زمانی که خود متوفی جانباز باشد، معافیتی در خصوص مالیات بر ارث وجود ندارد.

9 Comments

  1. محسن گفت:

    سلام آیا فرزند شهید فقط بابت ارث خود شهید معاف از مالیات است؟و آیا ارث همسر شهید که مجدد به فززندان شهید میرسد مشمول معافیت است؟

  2. امیرعلی گفت:

    باسلام و عرض ادب شهید با مرگ طبیعی نیست یعنی مستقیم رفته جلو توپ و تنفنگ سوال ؟فرزندان شهدا بدلیل شهید شدن پدر زودتراز پدربزرگ از پدر بزرگ ارث میبرن یا خیر با سپاس

  3. مجتبی عظیمی نیکو گفت:

    سلام
    سوالی داشتم مادر بزرگ من مادر شهید بوده الان فوت کرده و ورثه مادر بزرگ من مادر من هستش آیا ما می توانیم از بنیاد شهید نامه بگیریم و از مالیات معاف بشیم در مورد اموال مادر بزرگم

  4. زهرا گفت:

    اي بابا دلتون خوشه تو سيستم جمهوري اسلامي به تنها قشري كه توجه نشده فرزند شهيده ارث چيه وقتي پدر تو اوج جوني شهيد شده پدر بزرگ هم بعد پدر معمولا فوت شده هيچ ارثي به بچه شهيد نميرسه حقوق شهيد رو ميدين مادر پدر شهيد كه هم ارث داشتن هم پدر مادر يا ميدين به همسر شهيد كه هم ارث داشته هم پدر مادر هم الان شوهر كرده شوهرم داره حقوق شهيد رو هم ميگيره يه فرزند شهيد مجرد شاغل حقوق باباش رو هم نميگيره چون ماهي دو زار حقوق داره كه نه به ااجاره خونش ميرسه نه خورد و خوراك حتي يه دختر مجرد شهيد خونه پدري نداره بره خونه باباش زندگي كنه مادرش هم كه ازدواج كرده بچشو شوهرش نميخوادش بايد يه دختر شهيد بره مستاجري حقوق ١١مليون اجاره خون ٩/٥مليون ارث كجا بود هم هواي جانباز رو دارين هم همسر شهيد هم پدر مادر هم ازاده هم جانباز بچه شهيد بي بابا بي پشت وانه ول معطله دلتونم خوشه اه ما بچه شهيدا هميشه پشتتًونه خدا لعنتتون كنه فقط همين

  5. سیاوش گفت:

    سلام…
    مادر من قبل از مادرش شهید شده ،آیا اموالی که به اسم مادرش است به بنده می رسد یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *